måndag 24 januari 2011

11-01-24 - Om jag var sexton år och precis skulle välja gymnasielinje igen

Ja, jag skulle inte kunna göra så mycket annorlunda eftersom jag mådde alldeles för dåligt för att plugga alls just då. Och det var ju liksom inte ett frivilligt val. Men ifall jag hade mått bra så... då hade jag nog gärna gått natur och grottat ner mig i biologi, naturkunskap, geografi, matematik och kemi. Som jag i och för sig gjorde ändå några år senare när jag läste naturbasåret på Komvux, men jag hade ju fått mer tid till godo då liksom. Kanske hunnit längre fram i livet idag än vad jag har gjort?

Fast det kan faktiskt kvitta tycker jag. Att älta det förflutna är inte min grej, och på nåt sätt känner jag att saker aldrig skulle kunna bli annorlunda än precis så som de blev. Men utan att nåt är förutbestämt för den skull. Världen styrs inte av nån sorts logik eller öde eller mening eller högre makt; det är bara vi människor som envisas med att läsa in för mycket i allt som händer. Som det blir så blir det. Deal with it.

[Detta inlägg är en del av januariutmaningen. Hela listan hittar du här.]

1 kommentar:

  1. Jag hade nog också valt något annat om jag skulle gå gymnasiet nu... men jag vet inte riktigt vad....

    SvaraRadera