fredag 21 januari 2011

11-01-21 - Tre saker jag ogillar med min kropp

1. Mina gula tänder. Jag antar att det är priset man får betala för en stor daglig tekonsumtion under 11-12 år. värt det.

2. Min känsliga mage. Den har vållat mig mycket bekymmer i princip hela livet. Den tycker inte om spannmål (gluten), laktos, alkohol, rå lök, rå kål, jordnötter, kaffe, kolsyra, godis, stress, tidiga morgnar, resor, nya platser, mycket att göra och mycket annat. Symptomen är allt ifrån magkatarr och illamående till förstoppning, diarré, gaser och uppblåsthet, och det går aldrig att veta i förväg hur den kommer reagera på något. Visst, mycket som jag inte klarar att äta är ju ändå skräp som jag inte skulle vilja äta hur som helst, men ibland blir man bara less och känner sig begränsad. Särskilt när man tycker man skött sig exemplariskt och den ändå vägrar att vara med på noterna.

3. Hyperhidros i armhålorna. Fy vad jag förstört mycket kläder genom åren, och skämts och haft komplex och nästan blivit asocial, innan jag upptäckte att det faktiskt var en reell åkomma. Nu använder jag starka produkter som hjälper bra, men som också innebär att jag inte kan raka mig oftare än en gång i veckan. Åh.

Så. Slut på intima detaljer och gnäll.

[Detta inlägg är en del av januariutmaningen. Hela listan hittar du här.]

7 kommentarer:

  1. Ack ja detta smarriga té som är så läckert men som tänderna verkligen itne gillar ;-) Men som du säger så kan man leva med det, ett liv utan té vet jag inte om jag skulle klara heller ;-)

    Vad har du fått mot Hyperhidrosen?

    SvaraRadera
  2. Jag kör med den här: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=100001 en gång i veckan. Man kan visst få botox mot det annars, men då måste man säkert vara typ på gränsen att dö konstant av uttorkning och mineralbrist för att få remiss via en vårdcentral. Och privat kostar det väl skjortan, så jag får nöja mig så här. Och hoppas på att det lugnar sig när jag blir gammal och torr. :-P

    SvaraRadera
  3. Angående svettningar, som jag också belönats väldigt rikligt med, och vilket man ju bara inte får ha som kvinna...har jag ändå varit rädd för de produkter du anger här. Provat, men kan inte ha det i längden även om det var en lättnad att vara så torr. Idag köper jag kläder som inte sitter för åtsittande just där och vet annars att det blir jävligt blött särskilt om jag blir upprörd/exalterad (glad, intresserad, lessen). Vill bara säga att det kan vara värt att prova att gå utan, eller att det är det för mig iallafall.

    SvaraRadera
  4. Har provat det och visst det funkade men tycker det kliar så mycket, men det är väl det eller botox och du har redan beskrivit problemet med botox ;) Kan ju tillägga också att botox inte är en långsiktig lösning utan måste fyllas på var tredje månad - lite väl dyrt ^^

    SvaraRadera
  5. Nr 1 och 2 känner jag igen mig i. Har gett upp om magen, men funderar på tandblekning (fast ett stort problem tycker jag inte det är). Hyperhiodros verkar jobbigt. Jag brukar använda absolut torr trots att jag inte har stora problem.

    SvaraRadera
  6. @Maria: Är man noga med att vara kruttorr när man sätter på det så går det bra. Plus att man inte får ha rakat sig nyligt innan, min nedre gräns är typ en vecka. Och så brukar jag använda det på dagtid - till natten så har man inget som distraherar, det blir omöjligt att sova och det enda jag kan tänka är "det kliar!". :-P

    SvaraRadera
  7. @Katarina: Jo jag har prövat att gå utan i många år, men kan jag slippa så är det liksom inte ett alternativ. (Stora blöta pölar är en petitess i sammanhanget, det är omgivningens näsor som får lida värst.) Men har hört om en del som använt Absolut Torr under en längre period och sen har svettningarna hållit sig borta även sen de slutat med det. Jag hoppas på det. :-)

    SvaraRadera