söndag 23 januari 2011

11-01-23 - Böcker som berört mig

Alltså det här är så omöjligt svårt, så till att börja med importerar jag ett inlägg som hette Fem favoriter i min bokhylla från min gamla blogg. Inte nödvändigtvis det allra bästa jag någonsin läst, men det är sånt som är med nånstans i toppen i alla fall.


Sasja Sokolov - Skola för dårar. Jag hade en ganska lång period som russofil då jag läste allt jag kom över så länge det härrörde från Ryssland. Det här var en av de titlar jag snubblade över på biblioteket och det är jag glad för! En enormt stark skildring av psykisk sjukdom. (Några år senare hade biblioteket utförsäljning av makulerade titlar och jag lyckades komma över den "på riktigt" - antagligen var jag den enda som hade lånat den på flera år.)


John Steinbeck - Öster om Eden. Jag är ett stort fan av Steinbeck. Hårt nybyggarliv skildrat med ett så kraftigt och glasklart språk att man riktigt känner smaken av het, torr sand som klibbar fast i gommen när man läser.


Gull Åkerblom - Johannesnatten. Den här fick jag i present av min moster när jag var 9-10 år. Jag läste den. Och jag läste om den. Och läste om den, och läste om den... Jag blev helt uppslukad av den magiska, mystiska värld som gömde sig där i och som ju var tusen gånger bättre än verkligheten. En av mina första starka läsupplevelser. (Jag läste den igen för bara några månader sen och ja, magin håller än!)


Boris Pasternak - Doktor Zjivago. En stark kärlekshistoria där kärleken får bli vad den är i verkliga livet - en del bland tusentals andra viktiga enheter, och samtidigt genomsyrande allt.


Kerstin Ekman - Händelser vid vatten. Språket. Människorna. Spänningen. Allt sammanflätas till en uppslukande enhet man inte vill lämna. Och det norrländska språket, samhället och mentaliteten talar såklart lite extra till mig.

Sen har vi ju John Irving. Hotell New Hampshire och Garp och hans värld är obetalbara. Sara Lidman. Elsie Johansson. Vilhelm Mobergs Utvandrarna som slog knock på mig när jag läste den, kanske just för att jag inte hade några förväntningar på den. Anne B. Ragdes Neshov-trilogi. Allt ytterligare jag läst av John Steinbeck. Sylvia Plath. Victor Hugos Samhällets olycksbarn. Klas Östergren. Leon Uris Exodus. Per Pettersons fint lågmälda Ut och stjäla hästar. Och mycket, mycket mer...

[Detta inlägg är en del av januariutmaningen. Hela listan hittar du här.]

1 kommentar:

  1. Å böcker! Man måste älska dom, både för innehållet och upplevelsen av att bära,bläddra, läsa, lukta på en bok... Sen när det blir några hyllmetrar vill man bara ha fler ändå!

    SvaraRadera