onsdag 12 januari 2011

11-01-12

Tjugondedag Knut är ju inte förrän imorgon, men då jag är ledig idag och jobbar då så fick julpyntet komma ner nu istället, även om jag ogillar litegrann att göra saker på "fel" dag. I alla fall försökte jag tänka så att jag inte plockade bort julpyntet, utan istället att jag vinterpyntade - det blir så mycket roligare då. Ljusslingorna är kvar (de ser jag inte ens som julgrejer för fy vad mörkt det skulle bli nästan hela vintern då!) och borden fick lite trä/vitt/svart tema, ungefär samma färgskala som utomhus.

Det är förresten i stort sett bara köksbordet och soffbordet jag ändrar på ofta, gardiner och mattor och sånt är samma året runt. Skulle jag skaffa ännu mer grejer att byta med skulle jag behöva tre källarförråd till, minst, och pengar som gräs. Nej, bättre då att göra i ordning det som man vill ha det en gång för alla och så bara byta ut en grej här och en grej där nån gång emellanåt, när man råkat hitta något som skulle vara ännu finare än det man redan har. För fina saker slutar väl inte vara fina saker bara för att de låg/stod/hängde på samma plats och var fina igår också?

Den där inredningshysterin att allt ska bytas ut hela tiden, göras om och fixas "nytt och fräscht", jag går inte på den riktigt. Lätt maskerad konsumtionshysteri bara. Vad gäller kläder och skor har jag lite svårare att bryta mig loss, för vad ska man göra när man ser saker att bli störtkär i gång på gång? Men sakta men säkert tänkte jag försöka ändra mitt synsätt vad gäller det också.

Oj vad det här spårade ur då. Jag ville ju bara visa min vinterinredning. Så här:

3 kommentarer:

  1. Vad fint du gjort! Jag gillar svart och vitt. Jag har massor med gamla virkade dukar från min mormor som inte används. Kanske man skulle tänka om lite där.
    Jag håller med dig, man behöver inte byta hela inredningen stup i ett. Vi har samma gardiner, mattor osv i flera år. Ibland får jag för mig att ha julgardiner i köket, men inte i år. Det är ju inte ens fint, så varför skulle jag..:)

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag virkar som besatt ibland, så jag blir liksom så illa tvungen att göra nåt av alla alster. ;-)
    Ang. julgardiner: Haha, precis min inställning också! Det blev väldigt lite julpynt öht i år, för det mesta är ju faktiskt inte alls snyggt...

    SvaraRadera
  3. Min jul är kvar, mest för att min ork är borta men även för att det är så mysigt med alla småljus överallt. Men ska försöka få bort den idag, om hälsan blir bättre.

    Vad mysigt du fick det :-)

    SvaraRadera