torsdag 6 januari 2011

11-01-06 - Mina bästa filmer















(Bild.)
Clockwork Orange. Den tog mig med storm när jag var 16 år och har sen dess fått rulla många gånger. Men jag tycker om allt jag sett av Stanley Kubrick, med Barry Lyndon, Eyes Wide Shut, The Shining och
Dr. Strangelove som favoriter.



















(Bild.)
The Machinist. Motivering överflödig.












(Bild.)
Lite i samma stil, ångestens ansikte Requiem for a Dream.















(Bild.)
The Others. Spänning som jag vill ha den - subtil och lurande.














(Bild.)
Sylvia och Closer. Porträtt med djup.

Sen är jag väldigt förtjust i gamla miljöer, filmer där jag skulle kunna se alltihopa utan skådespelarna bara för att få befinna mig i den där världen. Till exempel Sherlock Holmes, Sweeney Todd, Sleepy Hollow och The Wolfman.

När jag vill bli underhållen ser jag gärna animerat. Råttatouille, Bolt, Toy Story, Wall-E, Finding Nemo osv., och allt av Hayao Miyazaki. Och så finns det ju en miljon andra titlar jag vill nämna också, The Mist, Mulholland Drive, Lost Highway, The Village, Trainspotting... nej, jag får nog bara lov att försöka dra gränsen här nånstans och shut the fuck up.

[Detta inlägg är en del av januariutmaningen. Hela listan hittar du här.]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar