torsdag 13 januari 2011

11-01-13 - Musiken som betyder något

Oj, jag känner att det här inlägget har potential att bli sju resor värre än filminlägget. För att fatta mig så kort jag bara kan: Jag började intressera mig för musik i tidiga tonåren, och utvecklingen gick ungefär pop -> indiepop -> indierock -> hårdrock -> power metal, och sen öppnades hela metalvärlden. Under många år grottade jag ner mig i death, black, trash, doom och mycket annat. En stor del av min vakna tid gick åt till att lyssna på metal, läsa om metal, umgås med människor som lyssnade på metal och som spelade metal, festa vilt med dessa personer och gå på demospelningar, konserter och festivaler: som vanligt när jag tycker om något så kan jag inte skrapa bara lite på ytan, utan jag vill ner och gräva och lära mig allt. Min favoritmusik blev mer och mer tung och intrikat i takt med att musikörat övades upp, och så småningom sökte jag mig också till nya domäner och fastnade för industrimetal, industri, elektroniskt, synth, ambient, rock, progressivt och så vidare. Jag har varit inne och nosat lite på jazz också, men har inte haft tiden och orken att nöta otaliga timmar skitmusik för att hitta guldkornen, så som det alltid är när man tar sig an en ny värld.
De sista två åren ungefär har jag dock haft en medveten policy att inte lyssna på musik alls. Musiken berör mig så enormt mycket att det sliter så på mig, jag blir alldeles utmattad av alla mina känslor. För även eufori blir en väldigt jobbig känsla i stora doser. Men nu känner jag mig mycket mer stabil rent mentalt och funderar på att plocka upp musiken lite försiktigt igen, för samtidigt som det är skönt att slippa den känslomässiga berg-och-dal-banan som varje skiva, varje låt ger mig, så saknar jag det himla mycket också. De bra bitarna, de bra känslorna och den där härliga upptäckarglädjen när man hittar ett nytt guldkorn.
Några favoriter i dagsläget: Arcturus, Blue Öyster Cult, Cathedral, Franz Ferdinand, Godspeed You Black Emperor!, Juno Reactor, Kataklysm, Killing Joke, King Crimson, Massive Attack, Meshuggah, Ministry, My Dying Bride, Opeth, Porcupine Tree, Rotting Christ, Satyricon, Skinny Puppy, Slayer, Strapping Young Lad, Tangerine Dream, The Chemical Brothers, The White Stripes. Salig blandning som synes.Vad tycker ni om för artister? Har vi några gemensamma nämnare? Åh, jag älskar att prata musik. Tell me!
[Detta inlägg är en del av januariutmaningen. Hela listan hittar du här.]

7 kommentarer:

  1. Aha.. jorå några gemensamma finns där!
    Skinny Puppy-gamla favoriter som ännuy finns i spellistan på gymet.Killing Joke !White Stripes.
    Oj säger så här dont get me started.. Såg Front 242 live på musik forum i mitten på 80 talet..Bästa konserten for ever !

    SvaraRadera
  2. Kent är en ganska välkänd som favorit hos mig - lyssnar dock inte på något annat i den genren, annars lyssnar jag på allt i perioder. Tyckte flera av banden du radade upp hade lustiga namn som bara det gör tat man blir nyfiken, bl a: Meshuggah, Porcupine Tree, Skinny Puppy och Strapping Young Lad (haha bäst).
    Hur kom du i kontakt med alla dessa band jag knappt hört talas om?

    SvaraRadera
  3. kom en sak at fråga dig om- du som har koll. Vad ska jag äta till frulle ? som är nyttigt o bra. gillar inte ägg så mkt..

    SvaraRadera
  4. Oj, jag gillar musik, men är inte intresserad eller vad man ska säga. Lyssnar mest på radion :P

    SvaraRadera
  5. @c: Front242, det hade varit ballt att se! Känns som att musiklivet försvunnit lite på senare år, folk sitter hemma med spotify och ids inte leva lerigt festivalliv liksom. Tråkigt.
    Ang. frukost: precis vad som helst som är bra mat. Själv har jag helt snöat in på kokosomelett just nu, men annars är det rätt onödigt att tänka att just frukost skulle behöva vara nån särskild sorts mat. Rester från gårdagens middag, makrill i tomatsås, tonfisk, sallad, avokado, smoothie. Många äter turkisk yoghurt med bär och nötter, och det är ju himla gott men jag blir mest bara hungrig av det. :-P

    @Maria: Idogt letande, mun-till-mun-metoden, musiktidningar, alla tips måste kollas upp. ;-) Sen har det ju blivit enormt mycket enklare de senaste åren sen *allt* börjat finnas på nätet. http://www.allmusic.com/ är min bästa vän.

    SvaraRadera
  6. SV: Hade ett sådant intresse (eller hunger kanske är ett bättre ord) tidigare närj ag gick i gymnasiet men nu lyssnar jag sällan på ny musik. Gammal?

    SvaraRadera
  7. Haha. Fast det låter bättre med "har fått andra prioriteringar". ;-)

    SvaraRadera