onsdag 9 mars 2011

11-03-09 - Mjöl- och sockerfria semlor

Igår: Fettisdagen. Åt ni några semlor? Jag hade inte tänkt göra det, men när det drällde semlor precis överallt omkring mig hela dagen så fick jag för mig att det kanske skulle vara lite gott att baka nån sorts semmelgrej ändå. (Vanliga semlor går ju bort på alla plan liksom: bullen = äter inte spannmål, mandelmassan = äter inte socker, grädde = tål inte laktos. Ha.)

Jag utgick från mitt brödrecept men tog bort linfrön och sesamfrön, ökade på Pofibrerna och Fiberhusken lite och smaksatte med vaniljpulver och kardemumma. Det blev fyra "bullar" som jag gräddade i smorda portionsformar, 175° i 25 minuter. Mandelmassa gjorde jag av sötmandel, makadamiaolja, lite vaniljessens och en skvätt grädde - allt fick gå runt ordentligt i matberedare. Sen blandade jag mandelmassan med inkråmet från bullarna och lite mjölk för konsistensen, fyllde i hålen och fyllde på med vispad grädde.


Hujedamej så gott! Kanske inget för den som väntar sig en fluffig köpesemla, men de påminde faktiskt väldigt mycket om mammas hembakade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar