tisdag 22 mars 2011

11-03-22 - Nötchokladbollar

Inspirerad av Coltingbollar fick jag lust att svänga ihop nån sorts grynfria chokladbollar. Mycket gott och slår vanliga negerbollar alla dar i veckan om du frågar mig. (Ja, jag veeet att man inte får säga negerbollar, men då vet alla precis vad man menar - epitetet chokladbollar appliceras ofta på lite allt möjligt som inte har ett dugg med det klassiska receptet på havregrynspåsen att göra.) Så här gjorde jag:
Ingredienser (inga exakta mängder som vanligt då jag höftade):
Kokosflingor
Dadlar
Hasselnötter
Sötmandel
Melonkärnor
Kakao
Kaffe
Kokosfett
Smör

Jag började med att köra kokosflingor och två dadlar i matberedaren så att det blev riktigt finfördelat. Slängde i en näve nötter, en näve mandlar och lite melonkärnor och körde lite till, men bara så att nötterna blev ganska grovhackade och inte ett fint smul.
Så hällde jag över hacket i en bunke och tillsatte kakao, lite starkt kaffe, smör och kokosfett, och blandade ihop allt med händerna. Hej kladd! Men lite mysig nostalgi från barndomen fick jag ju samtidigt. På grund av kokosfettet blev smeten ganska lös att jobba med när den var varm, men å andra sidan stelnar den ju bättre i kylen då.
Jag formade bollar av smeten och rullade i kokos. Katching! Förvaras i kylskåp, förslagsvis i låda med hänglås. Mina står på fat med plastfolie över och det är så svårt att låta bli att ta en varje gång man får syn på dem när man öppnar kylskåpsdörren...

3 kommentarer:

  1. Det ser jättegott ut, synd att jag är nötallergiker, nötter är ju så nyttigt. Och jag vet att det är gott också, eftersom jag åt nötter förr i tiden, tills allergin blev värre.

    SvaraRadera
  2. Ja usch vad jobbigt det måste vara! Säger jag som älskar nötter och äter det varje dag. Det finns ju nötter i så mycket också, sånt man inte tänker på. Är det så illa att du inte klarar varorna som har "kan innehålla spår av..." märkt på påsen? Isf. blir det ju ett himla tricksande kan jag tro.

    SvaraRadera
  3. *Tummen upp* för negerbollarna! ;-)

    SvaraRadera