onsdag 2 mars 2011

11-03-02

 (Bild.)

På tisdag (8 mars) är det fettisdag. Semlor känns tämligen inaktuellt för min del, men enligt traditionen är ju fettisdagen den sista dagen före den kristna fastan som varar i 40 dagar före påsk (söndagar undantagna) och det känns mer intressant. Jag har inte tänkt fasta bokstavligt - att mixtra med näringsintag och förbränning och riskera att min träning och ork påverkas känns inte alls lockande (förresten praktiserar jag redan periodisk fasta, som är en helt annan sak, men det skriver jag mer om i ett annat inlägg) - men jag tänkte försöka mig på en konsumtionsfasta istället.

Från och med onsdag 9 mars och fram till påskafton ska jag inte köpa en enda onödig pryl, ingenting som jag inte verkligen behöver. Handla mat kommer jag ju att göra som vanligt, men bara mat och förbrukningsvaror som vi behöver (inte så mycket spännande ostar och exklusiv choklad heller alltså) och jag ska försöka att inte låta mig luras att sväva ut i några andra prylar som jag låtsas är okej bara för att de är köpta i en matbutik (såna saluför ju så många andra varor än bara mat...). Jag kommer köpfasta även på söndagarna, för annars faller ju liksom hela grejen - att ha en shoppingdag varje vecka skulle inte göra så stor skillnad mot min vanliga vardag. Rapporterar hur det går! Den som vill får gärna hänga på.

1 kommentar:

  1. Åhh strongt ! Det kommer jag tyvärr inte att klara.. eller -helt ärligt -så vill jag nog inte..Kläder kanske att jag skulle fixa men den goda osten..

    SvaraRadera