lördag 26 mars 2011

11-03-26 - Hår!

För ett tag sen köpte jag hem schampo och balsam från Urtekram. Jag körde ju balsammetoden hela hösten, men vid jul ungefär så gav jag upp - visst, håret blev jättefint, men det höll sig bara fint i en dag och jag ids faktiskt inte tvätta håret varenda dag, och sen blev mitt eksem i nacken snarare sämre än bättre och att bli av med eksemet var ju det stora målet och anledningen till att jag ville testa in the first place.

Efter jul har jag kört med mitt gamla vanliga schampo och balsam från mataffären, men ambitionen att skippa så mycket kemikalier som möjligt har jag inte släppt. Så när jag hittade Urtekram blev jag jätteglad! Särskilt roligt är, förutom ekotänket förstås, att det finns så många olika varianter (höll på att skriva "smaker", men njäe, det hade varit weird) för olika problem och hårtyper. Jag köpte schampo med brännässla som ska vara bra mot mjäll och hårbottenproblem, och balsam med kamomill som ska ljusa upp håret lite.


Nu har jag kört i en månad ungefär och jag måste säga att jag är helt såld. Mitt eksem är mycket bättre, men ärligt talat hade det blivit bättre redan innan jag fick hem brännässleschampot, så där vet jag inte än om det bara är tillfälligheter. Håret blir rent och håller sig rent riktigt länge, och så är doften helt underbar. Inte syntet-örtig utan örtig på riktigt. Och lite kardemumma.

Balsamet gör håret hemskt mjukt men med styrsel. Traditionella balsam tycker jag brukar göra håret alldeles halkigt och tunt liksom, men det här är mer... sammetsmjukt istället för satinmjukt so to speak. Doftar ljuvlig kamomill och sommaräng. Och så det lustiga - håret blev märkbart ljusare efter bara några tvättar. Den fula randen efter senaste färgningen syns inte alls så mycket längre (färgade mörkbrunt då, men nu är bara blekningen kvar). Eftersom jag bestämt mig för att sluta färga håret och min naturliga hårfärg är råttgrå och bleks lätt i solen så känns det bättre att understödja det där solblekta än att kämpa emot det.

Urtekram kommer jag definitivt att fortsätta köpa, men nästa gång blir det kanske med några andra örter för att testa. Nu skulle jag bara behöva en rejäl uppfräschning av slitna toppar också.


(Inga vidare hårbilder - solen ville bara rymma.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar