fredag 4 mars 2011

11-03-04

I veckan gick jag och hämtade ut en liten beställning från LCHF-butiken (apropå köpfasta, haha). Då jag undviker de vanliga vegetabiliska oljorna (späckat med lättoxiderat omega-6, verkar försämra ämnesomsättningen, orsaka inflammatoriska tillstånd och åderförkalkning etc.) är det lite svårt att få variation ibland. Olivolja funkar i mindre mängder, men den smakar ju rätt speciellt och det blir lite tröttsamt om allting ska smaka likadant. Avokadooljan har en hyfsad fettprofil och jag tänker att den kan bli utmärkt i .tex. salladsdressingar och andra kalla sammanhang. Makadamiaolja är tillsammans med kokosolja det enda riktigt bra flytande fettet, så den kommer jag att använda till att göra egen majonnäs, bearnaisesås o.dyl. av. (Om den nu inte visar sig smaka alldeles för mycket och konstigt, men eftersom jag älskar makadamianötter tror jag inte risken är så stor.) Äntligen, let's start cooking! Jag har tänkt beställa hem de här grejerna hur länge som helst, men av nån anledning har det blivit nedprioriterat. Känns bra att ha tänkt om.

Sen blev det ju lite annat också: chokladöverdragna kaffebönor - jag älskar kaffe men min mage klarar inte av det, så andra produkter med kaffesmak är det närmaste jag kommer, och kaffe och choklad är ju en av de bästa kombinationerna som finns - och shiratakinudlar bara för att testa. Hutlöst dyrt för ingen näring alls, men prova vill jag göra. Ibland skulle det ju kunna vara gott att ha något med bra tuggkonsistens som suger upp och håller ihop en god pastasås. Återkommer med recension.

5 kommentarer:

  1. Makadamiaolja hörde jag talas om bara häromdagen. Undrar om det inte var Monique Forslund som hade det i sin LCHF-matlagning i måndags i "Halv åtta hos mig". Makadamianötterna har jag handlat och känner till sen tidigare, men oljan ska jag nog testa.
    Anmaja

    SvaraRadera
  2. Ska bli intressant att läsa vad du tycker, särskilt om de där chokladbönorna, sen.

    Sv: Ja, det går till överdrift..

    SvaraRadera
  3. Dubbelfest? Nu hänger jag inte med men det låter som dubbelt roligt :-D

    SvaraRadera
  4. Åh så spännande! Ser fram emot en recension.
    Är så sugen på att beställa från LCHF-butiken men det har inte blivit av.. Brukar du för övrigt använda dig av Cocosa? Har hört så mycket om den och är lite sugen på att testa. Tror att jag får i mig lite för lite fett så denna kunde nog råda bot på det.

    SvaraRadera
  5. @Julia: Just nu har jag Cocosa hemma, det är jättebra. :-) Tidigare har jag haft Biofoods kokosfett som är mycket billigare, men just nu verkar det inte finnas inne i en enda nätbutik tyvärr. Jag brukar smälta en klick kokosfett i mikron och blanda med kokosflingor, bär/nötter/frön och turkisk yoghurt och ha som mellanmål. Mums! :-)

    SvaraRadera