måndag 21 mars 2011

11-03-21


Idag har ugnen gått varm mest hela dagen. När jag kom hem på eftermiddagen la jag en älgstek i min gjutjärnsgryta tillsammans med buljong och härliga kryddor och så fick den stå och gotta sig i ugnen på låg temperatur i fyra timmar. Vände den ett par gånger, men annars fick den sköta sig själv. När jag plockade ut steken satte jag istället in en gratäng på riven potatis och palsternacka och mycket grädde, mjölk och smör, höjde värmen och lät den stå ungefär 50 minuter. Allt serverades med en tomat- och rödlökssallad med vinägrettdressing. Uj så gott! Gratängen kan såklart göras på andra rotfrukter/grönsaker istället för potatis, men då kanske det är bäst att tillsätta lite Fiberhusk eller dylikt så att såsen tjocknar som den ska.

Förresten: jag är lite omvänd mot resten av världen tror jag. På vardagarna lagar jag alltid ordentlig middag och drar mig inte för att göra sånt som är omständligt eller tar lång tid. Däremot på helgerna, när andra står timmar i köket och bjuder på trerätters och så där, då abdikerar jag totalt från kökstronen. Hallå, det är helg, då vill man ju vara ledig och inte stå och slava vid spisen. Thank god för rester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar