tisdag 1 februari 2011

11-02-01 - I köket

Bakning à la LCHF har stått på schemat idag. Först gjorde jag brödrutor att äta på morgnarna och sen blev det en pizzabotten till dagens middag. Till båda recepten utgick jag ifrån de här ostfrallorna, men ändrade förstås lite.


Frukostrutor
2 ägg
1 dl mjölk
1½ dl vatten
1½ dl Pofiber
1 msk Fiberhusk
1 tsk bakpulver
½ dl (oskalade) sesamfrön
1 msk hela linfrön
en nypa salt

Knäck äggen i en bunke, salta, tillsätt vätskan och rör om. I med Fiberhusk, sesamfrön och linfrön och rör om. Blanda bakpulvret med Pofibern och blanda sist ner det i smeten. Låt stå att svälla i 15-20 minuter. Bred sen ut den smidiga degen (justera mängd vätska/Pofiber vid behov) på bakpappersklädd plåt och grädda mitt i 200° varm ugn i 15-20 minuter. Skär upp i fyrkanter och låt svalna under bakduk.
Givetvis kan man göra små bullar istället, men jag kör på rutor för att få ut så många bröd som möjligt av en smet. Tunt bröd = finfin bröd/påläggsratio, typ.


Pizzabotten gjorde jag ungefär likadan, men mängden Pofiber var lite större, jag hade inga linfrön i smeten och kryddade istället med oregano. Den fick gå 15 minuter i 200° ugn, sen på med tomatsås, riven ost, knaperstekt bacon, paprika, fetaost och mer riven ost, och så grädda igen i 225° i en kvart ungefär - tills det bubblar på plåten och doftar ljuvligt i hela köket.

Bottnen blev inte riktigt lika seg och "tuggig" som en köpespizzemjöldeg (även om min sambo tyckte att den tvärtom var segare än vanlig pizza, huh?), men den påminde mycket om de bakpulverpizzadegar man gör hemma, och det är verkligen inte fy skam. (Gjorde, imperfekt, i ett annat liv.) Jag har hållit mig till meatzzor en period nu eftersom jag blivit less på omständliga degrecept med halvlyckat resultat, men nu känns det som att jag börjat hitta rätt. Pizza to the people.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad gott det såg ut!

    Ja, turkost är himla fint, men man får hålla det på en bra nivå så det inte blir för mycket :)

    SvaraRadera