torsdag 3 mars 2011

11-03-03

Periodisk fasta, ja. Det är något som höjs till skyarna överallt just nu (eller: överallt i min lilla LCHF/primal/ursprunglig hälsa-del av världen) och jag har bestämt mig för att testa. Egentligen har jag redan testat en period förra året, men alldeles för mycket (konditions)träning tillsammans med för kort ätfönster gjorde att det inte funkade alls och jag la ner projektet. Nu känner jag mig dock helt redo att ta mig an det igen på ett lugnare, sundare vis. Det här är vad det handlar om:

Wiki: Intermittent fasting
Martin Berkhan's Leangains Guide
Mark Sisson: The Myriad Benefits of Intermittent Fasting
Michael Eades: Fast way to better health
The Sam Effect: My Experiences with Intermittent Fasting

Fördelar med intermittent fasting:
Decreased body fat & body weight
• Maintenance of skeletal muscle mass (you won’t lose muscle in other words, despite what the bodybuilding community falsely claims)
• Decreased blood glucose levels
• Decreased insulin levels & increased insulin sensitivity (avoiding diabetes and obesity is a good thing right?!)
• Increased lipolysis & fat oxidation
• Increased Uncoupling Protein 3 mRNA
• Increased norepinephrine & epinephrine levels (more energy and ‘awakeness’)
• Increased Glucagon levels
Increased growth hormone levels
(Lista från The Sam Effect, ids inte översätta)

Jag ser inte det här som nån quick-fix under begränsad tid, utan som ännu ett litet steg på vägen mot hälsosamt liv: frisk, stark och pigg vill jag vara. Jag hoppas såklart fortsätta få bra resultat med min träning och bygga ännu lite mer muskler (men inte ens i närheten av ett par galna gubar jag länkat till här ovanför, uj!). Den smidigaste, mest naturliga modellen för mig är att följa Martin Berkhan's 16/8 (16 timmar fasta, 8 timmar ätfönster), eller 14/10 som gäller för kvinnor, men jag kommer försöka vara flexibel och anpassningsbar - allt för att få det att funka i det långa loppet.

En vanlig dag för mig ser ut så här:
06.36: Väckaren ringer. Plocka disk, städa kattlåda, göra mig i ordning för jobbet, sitta i lugn och ro och läsa en stund och slippa stressa med frukosten. Vilken lättnad! Nu är jag på mycket bättre humör om morgnarna.
08.00 - 12.00: Jobba.
Nån gång mellan 12.30-14.00: Träna.
Direkt efter träningen: äta frukost.
18.00: Middag.
ca 21.00-22.00: Kvällsmål.

Hittills har jag hållit på i 1½ vecka. De första dagarna var lite jobbiga, då var jag hungrig under förmiddagen, men nu märker jag inget obehag alls och tanken på mat på morgonen är bara konstig. Energin är på topp! Eller nej, men för att vara jag har jag mycket energi. Efter dagens första mål brukar jag få en energidipp och nästan somna en stund, vilket jag tar som en vink om det är tid för matsmältning, återuppbyggnad och vila. Fullt naturligt. Och förutom den stunden på eftermiddagen känner jag mig lika pigg som vanligt och jag har inte märkt nån skillnad i hungerkänslor. Bara att tuffa vidare nu.

2 kommentarer:

  1. Sv: stövlarna ser nog snyggare ut än vad dom är... Ett par vinter ridstövlar från Hööks! Dom är varma och sköna och det har ju vart mycket värt i vinter !!!

    SvaraRadera
  2. Nej, Wedins finns inte längre, skorna fyndade jag strax innan de stängde :)

    SvaraRadera