tisdag 19 april 2011

11-04-19 - Food!

Så här kan en ganska vanlig dag av ätande se ut för mig.

13.50, direkt efter ett styrkepass: proteinshake på ½ dl Bakepro (det proteinpulver jag hittat som är mest fritt från tillsatser, sötningsmedel och annat skräp) och 2 dl mjölk. Alltid proteinshake då jag tränat.


14.00-14.30 Frukostlunchfika, eller vad man nu kallar en brunch intagen på eftermiddagen? På assietten kokt ägg med kaviar (kaviar = ett av de regelmässiga undantagen från det tillsatsfria), frukostruta med smör, ost och paprika och riskaka med smör, getost och paprika. I skålen ett par teskedar kokosfett, en näve kokosflingor, blandade bär och fil. Vanligtvis använder jag gräddfil eller medelhavsyoghurt, men nu råkade jag ha filmjölk hemma efter en färskosttillverkning. Ofta ser det ut ungefär så här, med variationer av pålägg och vad jag har i filen förstås, men lika ofta byter jag en eller flera komponenter mot makrill i tomatsås, köttbullar, kalvsylta, en halv portion middagsrester etc. Sånt jag är sugen på alt. som behöver ätas upp. Te och bok. Boken äter jag dock inte upp! Men visst har jag möjligtvis världens sötaste bokmärke? Inköpt på spanska ridskolan i Wien av min bror. Älsk.


En stund senare: några smakslickar grädde och glass när jag gjorde parfait. Gudagott. Receptet kommer!


18.00: Middag. Tråkiga rester från dagen innan, så ni får en bild på originalutförandet istället för den mikrovärmda sörja jag faktiskt åt. Örtmarinerad, saltbäddsbakad laxsida med champinjoner och tomathalvor gratinerade med färskost, och några gröna blad på sidan av. "Efterrätt": några ostskivor. Middagen innehåller alltid grönsaker och/eller rotfrukter i nån form och kött/fisk/fågel i nån form, tillagat i alla möjliga olika former. Rätt standard LCHF-mat för det mesta, men ibland med potatis eller sötpotatis.


21.00: Kvällsfika. En stor kopp te och så en halv kokosnöt, ett plommon, en näve mandlar och en halv burk keso hackat och hoprört. Nån sorts sån här röra med keso eller kvarg och frukt eller grönsaker blir det nästan varenda kväll. Jag försöker variera mig ibland och äta nåt annat, men återkommer alltid till mina röror illa kvickt. Det finns ju inget godare!


Och så runda av det hela med ett par bitar 86 % choklad. Sen kanske jag råkade gå och nalla ett par bitar av min hemgjorda mint-ischoklad i kylen också. Kanske. Osäkra källor på det.

3 kommentarer:

  1. Intressant matdag, kul att se lite råvaror som jag själv inte använder - som kokosfettet, hört att det ska vara nyttigt (det riktiga alltså) men inte orkat köpa det än.
    Mint + choklad = kan inte gå fel (förutom när det är lågkvalitativa råvaror inblandade).
    Jag önskar att jag kunde få ner dom där proteinshakesen men någonting i konsistensen ger mig kväljningar, uäck.

    SvaraRadera
  2. Gud vad gott, jag vill ha! Fast inte 86 % choklad tack. ;D

    SvaraRadera
  3. @Maria: Kokosfett är superbra för typ allt. ;-) Just nu har jag det här med smak http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-extra-virgin-500-g som är jättegott, men oftast använder jag det här http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-400-g som smakar absolut ingenting. Det är liksom lättare att kombinera i mat och bak, för allt passar ju inte med kokossmak. Tror jag? Såna här inlägg får mig att inse att jag har ett allvarligt kokosberoende. ;-)

    SvaraRadera