torsdag 21 april 2011

11-04-21 - MAF-test

Idag var det dags att göra ett första MAF-test för att ha något att jämföra med framöver. Men det blev ju lite knäppt eftersom det blåste en hel del och sluttade både uppför och nerför mer än jag trodde, så nån sån där fin stigande skala av kilometertider fick jag inte alls.


Motvind och solen i ansiktet bortåt, medvind och solen i ryggen hemåt. Men den första kilometern var den snabbaste i alla fall, så nånting måste väl ha blivit rätt. Alla Garmindata här.

Jag skulle antagligen ha tagit mig fram fortare och fått "snyggare" siffror om jag promenerat riktigt fort och varvat med korta bitar av snabbare jogging, men det är ju inte det som är poängen. Jag vill ju lära mig att springa med låg puls, inte att promenera med hög. Så jag lunkar på så sakta jag bara kan och ändå blir det inte tillräckligt lugnt hela tiden utan jag måste bryta och gå några meter då och då. Det första målet blir såklart att kunna jogga oavbrutet ett helt pass. Det är nog dels en konditionsfråga men också en teknikfråga - det är svårt att veta hur man egentligen gör för att jogga såpass sakta och avslappnat att pulsen inte sticker iväg. (Säkert kan tekniken också ha påverkat min konstiga kilometertidskurva, för ju längre in i ett pass jag är desto bättre går det att få in den rätta knixen.)

Nöter vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar