lördag 9 april 2011

11-04-09 - Pysseldags

Ni vet ju att jag beställde lite textilier från H&M Home för ett tag sen? (Okej, ganska länge sen.) Nu har jag äntligen tagit itu med ett av mina två projekt, efter en del funderande och till sist ett impulsköp, och numera är kökshandduken en tavla! Den var liksom alldeles för fin för att hänga hopskrövlad på en krok och gömd bakom en paradhandduk.

Jag köpte 70 cm långa blompinnar i trä, men de var alldeles för tjocka för att gå in de färdigsydda kanalerna längs handdukskanterna, så jag satte mig och täljde ner dem till nästan hälften. Lite pyssel förstås, men jag hade mycket större lust till det än till att sprätta upp hela kanterna och sen försöka sy för hand runt pinnarna. Jag öppnade två av hörnen med en sprättare och trädde in pinnarna och sydde ihop igen. Den lilla rutan längst ut i varje hörn fick klara sig utan pinne för att jag skulle slippa sprätta och sy i alla fyra hörn. Det blir ju ingen större påfrestning eller slitage på en väggprydnad ändå, så det duger säkert.

Och så var det klart att hänga upp väggen. Ögla att hänga i fanns ju redan på plats.


I hallen hittade jag ett lämpligt hem för min textilkonst. (Eller min masstillverkade budgetkitsch, om man nu känner för att vara sån.) Finfint tycker jag.

1 kommentar:

  1. Vilken smart idé, det finns ju massor med jättefina kökshanddukar som man kan ha som konstverk. Riktigt bra blev det.

    SvaraRadera