måndag 13 december 2010

10-12-13

Jag tittade på Luciatåget på teve för en stund sen, och halkade efteråt in i SVT:s öppna arkiv här vid datorn. Så mycket roligt det finns där! Så mycket mysigt, gammalt och juligt. Den här filmen är från 1971, men hade inte årtalet stått utskrivet hade jag snarare tippat på femtiotal? Här det ljusstöpning, pralintillverkning och korvstoppning för fulla muggar, och det omständligaste sätt att göra dopp i grytan som jag nånsin sett. Ah. Sånt här ger mig julstämning.



Gå in och julmys ni med. Här.

4 kommentarer:

  1. Kul film :-) Men du har helt rätt, inte är den gjord 1971, möjligen visades den på tv då. Erik "Bullen" Berglund, som kåserar, dog 1963. Jag gissar att den är från tiden före tv, 30- eller 40-tal kanske. Och såg du gatlyktan? Gasljus! Såna fanns nog inte kvar ens på 50-talet.

    SvaraRadera
  2. Otroligt att det är från -71, då var ju jag nio år. Jag har inget minne av att folk gick klädda så där.. Mysigt att se i alla fall.:)

    SvaraRadera
  3. @Nilla: Ja, det stämmer nog! Gasljuset missade jag, men en snabb googling ger att Stockholms sista gaslykta slocknade redan 1941. Så nog är det en äldre film allt.

    SvaraRadera
  4. Nej vad mysigt, julstämmning ftw ;) Old stuff is the shit :)

    SvaraRadera