tisdag 16 november 2010

10-11-16

Jag tänkte det kunde vara lite kul att visa vad jag äter under en dag, då jag ibland får frågan om det inte blir tråkigt, hur jag står ut med att "försaka" så mycket och så vidare. Själv ser jag det ju inte alls så, utan det känns som att jag äter riktig lyxmat varje dag, och det här blir ett exempel på vad som håller mig så mätt, glad och nöjd. Såklart varierar det en del från dag till dag, men det här blev ganska genomsnittligt tror jag.
Brunch: Kokosomelett och grönsaksjuice (idag var en ledig dag; när jag jobbar heter det här förstås frukost istället). Kokosomeletten gör jag av två ägg, lite salt och en driva kokosflingor (kanske ½ dl nånting?) - steker i kokosfett och serverar med ett par smörklickar som får smälta ner där inne i "viket", och ibland lite bär också. Grönsaksjuice blandar jag av vad som råkar finnas hemma; den här består av rödbeta, rädisa, äpple och vatten.
Snacks: Efter träning, före promenad till mataffären, behövdes lite energi och en näve hasselnötter blev utmärkt.
Eftermiddagsmål: En burk makrill i tomatsås, gurka och tomater och en kopp te (ovanligt liten eftersom jag skulle iväg på möte en stund senare). Ursäkta hideous blixtbild, ljuset i vardagsrummet är bara hemskt.
Middag: Långkokad älggryta (har kryddat med bl.a. kryddpeppar, det är det som gör den nästan svart) och vitkål stuvad i kokosmjölk.
Kväll: En halv kokosnöt, ett par torkade aprikoser och lite hackad mandel hoprört i en skål. Och så te till det förstås.

Övrigt under dagen: En massa vatten, några ostskivor och ett par nötter ur den här skålen. Jag tror inte jag ser ut att lida särskilt svårt?

Nu är jag behagligt varken-hungrig-eller-mätt, börjar bli sömnig och ska krypa ner i sängen med min älskling. God natt på er!

7 kommentarer:

  1. Det kallar jag inte att försaka något, men det är ofta så när man inte är så insatt, att det är lätt att bara se det man inte får äta, istället för det man faktiskt får äta.

    SvaraRadera
  2. Ser ut som en riktigt bra matdag :) Jag vet dock inte det där med kokosen, aldrig varit någon av mina favoriter, men omeletten verkade ändå god, nästan efterrättskaraktär ^^

    SvaraRadera
  3. Mums! Berätta kort om varför just kokos är så bra, eller är det för att det är naturligt/obehandlat eller vad man ska säga?

    SvaraRadera
  4. Hur går det att jobba då? :)

    SvaraRadera
  5. @Katarina: Det innehåller stor andel korta och medellånga mättade fettsyror, som de antibakteriella laurinsyra och kaprylsyra som båda finns i modersmjölk. Här finns mer bra att läsa: http://www.paulun.se/page5504412.aspx

    SvaraRadera
  6. @Kicki: Det går bra! Jag får ta allt i min egen takt, ingen stress, och alla verkar jättetrevliga. Är bara 25% än så länge, men ska utöka så småningom. Tjohoo, känns kanon. :-)

    SvaraRadera
  7. @Gun: Exakt! Det är som när man säger åt någon "tänk inte på rosa elefanter". :-P

    SvaraRadera