fredag 6 maj 2011

11-05-06 - Matutmaning

Vem lagar maten i ditt hushåll? Jag. Har jag huvudansvaret för maten är jag alldeles för mycket kontrollfreak för att dela med mig, men är det någon annan som lagar så tycker jag det är jättetrevligt att hjälpa till och umgås över matlagningen. Borde jobba på det där första, jag vet.
Hur mycket tid lägger du ner på matlagning på en vecka? Säg en timme om dagen, så sju då. Vissa dagar lagar jag ingen mat alls, men andra tar det desto mer tid.
Favoriträtt som barn: Det hade jag nog ingen. Jag tyckte inte om mat över huvud taget. Så jag svarar havrekakor.


Ditt paradnummer i köket: Oj. Kanske nån variant på grönsaker-korv-kött-bacon-ost-mantagervadmanhaver-pytt. Eller soppor och grytor som fått puttra på spisen länge, länge.
Burken som först tar slut i kryddhyllan: Timjan och sambal oelek (fast den står ju i kylen). Används ofta, och gärna tillsammans.
Följer du någon diet? Min egen. LCHF/primal/paleo med fokus på råvaror av hög kvalitet. Fritt från spannmål, (fleromättade) vegetabiliska oljor, soja, socker och suspekta tillsatser.
Varför/varför inte? För att må som en drottning förstås! Genom hela lååånga livet.


Favoritgodis: Makadamianötter.
En måltid du minns: Massor, men det är svårt att välja en enskild - jag föredrar att minnas i plural. Som alla långa kvällar i mammas växthus, hemskt sena middagar i Barcelona, fulla kylväskor på stranden i Klubbviken, mysiga restauranger och pubar i Greenwich, alla grillfester med vännerna och så där. 
Bästa råvaran: Älg.
Viktigaste redskapet i ditt kök: Det finns mycket som är svårt att klara sig utan, men nåt jag använder nästan in absurdum är plastfolie. Här slängs inga rester hur ynkligt små de än är.
Det här äter du absolut inte: Se dietfrågan ju. Annars är jag öppen för att testa det mesta bara det är rätt tillagat. (Kan utläsas som: Gränsen kanske går vid levande, krälande maskar. Kanske.)
Din helgfrukost: Äter man första gången vid 13-14-tiden på dagen heter det knappast frukost va?


Välj!
Vin eller öl? Vin. Älskade att prova udda mikrobryggeriöl i ett tidigare liv.
Kött eller fisk? Båda. Fast jag äter nog kött lite oftare än fisk.
Färska eller torkade kryddor? Torkade.
Efter maten - söt mousse eller salt ost? Ost alla gånger.
Italienskt eller indiskt? Båda igen. Fast när man tänker italienskt tänker man ju bland annat stora lass med pasta, så det får nog bli indiskt ändå. Kryddorna alltså - dör så gott.
Hallonbåt eller djungelvrål? Inget.


Oliver eller salta pinnar? Oliver.
Hacka grönsaker eller diska? Hacka.
Bjuda hem på middag eller äta ute? Äta ute, eller bli hembjuden till någon. Kanske jag ändrar mig på den punkten om vi nån gång får ett fullstort kök och en riktig matplats. Och jag kan sluta vara en sån sönderstressad perfektionist också. Usch - det draget gillar jag INTE hos mig själv.

Svara på listan alla som vill, fina bloggvänner! Jag är hemskans nyfiken av mig.

2 kommentarer:

  1. Jag. Och precis som du - kontrollfreak! Men så är jag också den som är mest intresserad av kost i familjen.
    10 timmar, tror jag nog. Minst.
    Pannkaka, skulle jag tro. Och dillkött!
    Min beasås! Jag är sååå bra på att göra den:-)
    Salt!
    Lchf. Har även en glutenintolerant att ta hänsyn till, så det passar ju perfekt!
    Hälsan! Humöret. Vikten. Magen. Huvudet. kan räkna upp hur många anledningar som helst!
    Lonka-kola. Hallonlakritsskallar. Bilar! Är inte sockerberoende, så jag fixar att äta lite ibland.
    Vin. Öl är blä.
    Kött,
    Färska.
    Ost.
    Ingen...
    Fläskkarré!
    Absolut hacka. Hatar att diska. Tycker tom att det är jobbit att tömma diskmaskinen...
    Kan inte välja. Mysigt att bjuda hem folk på middag. Men samtidigt jätteskönt att gå ut och äta.

    SvaraRadera
  2. Vem lagar maten i ditt hushåll? Jag. Bor tillsammans med tre katter så jag föredrar att fixa maten :-).
    Hur mycket tid lägger du ner på matlagning på en vecka? Det varierar jättemycket, gissningsvis 8-12 timmar.
    Favoriträtt som barn: Paltbröd med stekt fläsk och bechamelsås!
    Ditt paradnummer i köket: Är bäst på grytor. Har ingen särskild paradrätt eftersom jag lagar mat på känn och efter inspiration, så samma rätt blir olika varje gång. Gäller även om jag lagar efter recept, jag bara måste lägga till och dra ifrån. Använder recept mer som inspiration ;-)
    Burken som först tar slut i kryddhyllan: Chilipulver och spiskummin.
    Följer du någon diet? LCHF.
    Varför/varför inte? För att jag mår så bra av den kosten. Magen är lugn och fin och jag slipper äta var tredje timme för att inte kollapsa av hunger.
    Favoritgodis: Äter sällan godis, för mig är mat godis, men nötter är gott!
    En måltid du minns: Första gången jag åt ostron. I min ungdom jobbade jag som au pair i Frankrike och familjen bjöd mig på ostron och Veuve Cliquot (torr). Jag var lite skeptisk, men det var underbart!
    Bästa råvaran: Smör, vitlök, svartpeppar.
    Viktigaste redskapet i ditt kök: En riktigt bra och vass kniv.
    Det här äter du absolut inte: Blodpudding.
    Din helgfrukost: 2-3 LÖSkokta ägg som äts med en rejäl klick smör som får smälta i den varma gulan :-6
    Vin eller öl? Vin, helst rött.
    Kött eller fisk? Kött.
    Färska eller torkade kryddor? Torkade på vintern, resten av året färska från trädgården.
    Efter maten - söt mousse eller salt ost? Ost absolut.
    Italienskt eller indiskt? Varken eller, föredrar det franska köket.
    Hallonbåt eller djungelvrål? Usch!
    Oliver eller salta pinnar? Oliver.
    Hacka grönsaker eller diska? Hacka grönsaker.
    Bjuda hem på middag eller äta ute? Bjuda hem.

    SvaraRadera