onsdag 18 maj 2011

11-05-18 - Ärter och fläsk


Igår lagade jag soppa till middag. Jag brukar inte tycka om gröna ärtor, men så här som crème ninon (fast utan champagnen) blev det faktiskt väldans gott.

Koka upp lök och ett par deciliter vitt vin och koka tills löken mjuknat. Häll i buljong och grädde efter tycke och smak, jag tog ungefär tre deciliter av varje, och sex deciliter frysta gröna ärtor. Koka upp, puttra nån minut, kör i mixer/med mixerstav, smaka av med salt och peppar. Klart. Jag serverade med gräslök på toppen och stekt rimmad picnicbog - jag tycker om nåt salt och lite krispigt att bryta av det mjuka och gräddiga med.

(Picnicbog förresten, jag avskyr den där stavningen, men kan inte bli klar över om det verkligen stavas så, eller så som jag skulle vilja - picknickbog. På alla förpackningar i affärerna står det ju med bara c, och en googling leder ingen vart. Sen är det ju inte säkert att det är så enkelt som att det har med picknick att göra. Det kan ju heta så för att det från början gjordes i en fransk stad vid namn Picnic. Eller av svin av picnic-ras. Eller nåt sånt. Någon som vet bättre än jag?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar