fredag 20 maj 2011

11-05-20 - Sixten

Genom Anmaja hittade jag till Hjärtekatten. Det här är Hjärtekatten:


"Ibland tar livet oväntade vändningar. Som när ett litet barn föds med hjärtfel och måste tillbringa sin första tid i livet på barnhjärtavdelningen på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. När sådant händer är det lätt att känna sig osäker och rädd – och då behöver man trygghet. Någonting att hålla sig fast vid. Någonting som påminner om att det lilla barnet är unikt och speciellt. Inte bara sjukt. Någonting konkret och pedagogiskt men samtidigt mjukt och tröstande. Någonting som en Hjärtekatt.

Redo att följa med ett hjärtebarn hem.
Hjärtekatten är en handvirkad katt som på ett pedagogiskt sätt kan påminna om tiden på sjukhuset. Vi vill egentligen alla helst att varje nytt litet hjärtebarn ska få med sig en egen Hjärtekatt när de åker hem från avdelning 323 på Drottning Silvias Barn- och ungdomssjukhus i Göteborg, men det föds omkring 1000 hjärtebarn i Sverige varje år och vi inser att det är för många maskor för oss att virka. Vi har därför satt upp målet att försöka få ihop 100 handvirkade Hjärtekatter att skänka till avdelningen. Men vi behöver hjälp."

Läs vidare på hemsidan här.

Jag bestämde mig för att virka en Hjärtekatt jag också och förhoppningsvis få göra någon glad. Själva virkandet var verkligen inte min grej med en massa småpyssel och lösa trådar och bök, men nu är han klar i alla fall, min Sixten, och idag åker han iväg för att träffa alla sina kattkompisar.


Han ser ut att ha det rätt mysigt i solen väl?

Bidra till en lite trösterikare vardag och virka en hjärtekatt du också! Allt om hur du går till väga kan du läsa här. Många fina garnbutiker ger dig dessutom rabatt när du köper material till din hjärtekatt.

3 kommentarer:

  1. Bra där !! Jättefin din katt !

    SvaraRadera
  2. Önskar att jag kunde virka...

    SvaraRadera
  3. Den är sååå fin!
    Jag har köpt svart garn också och funderar på att göra en till, fast det var så pilligt.
    A

    SvaraRadera