lördag 7 maj 2011

11-05-07 - 2

Inte mindre än två bra köksidéer har jag genomfört idag.


Jag använder ofta vaniljpulver som smaksättning i bakverk, ischoklad, smoothies och så, men jag tycker att den lilla glasburken är svår att hantera, bökig att få upp rätt mängd ur och det är lätt gjort att spilla ut alltihopa när man öppnar den. Och oftast vill man ju bara ha några få korn eftersom det är så smakrikt. Så då tänkte jag att vaniljpulver ju skulle passa mycket bättre i en vanlig kryddburk, en sån med plast"sil" på toppen. En urdiskad Santa Maria-burk med finhålig sil, som från början innehållit cayennepeppar, fick ny etikett och fylldes med ungefär 1½ burk vaniljpulver (två fyller nog en kryddburk precis lagom, men nu hade jag inte mer hemma). Nu har jag vaniljsmaken lätt tillgänglig i kryddhyllan och det blir enkelt att bara skaka ner precis så mycket jag vill ha, kanske i en kaksmet eller på toppen av en kopp varm choklad med grädde...

En annan smaksättare jag vill använda ibland är citron, men inte tillräckligt ofta för att jag ska kunna ha färska citroner i kylen jämt. Då ligger de bara och möglar. Citronsaft på flaska funkar ju i en del situationer, men långtifrån i alla, för ofta vill man ju mest ha den fylliga smaken från skalen. Hur göra? Jag provar att torka citronskal! Två ekologiska citroner (viktigt eftersom det är skalet man använder, det vill man inte ha indränkt i bekämpningsmedel) skalades med zestjärn och så la jag ut strimlorna på en plåt med bakplåtspapper och satte in dem i ugnen på lägsta värme och med en slev i ugnsluckan för att ångan skulle komma ut. Jag rörde om några gånger, och efter ungefär 35 minuter var det klart. Ner i en annan gammal kryddburk och vips så har jag citronsmak hemma varenda dag. Av fyra citroner skulle man nog få en helt full burk och citron som räcker i evigheter, men det här blev en lagom liten test. Jag har ju faktiskt inte provat använda det än.

1 kommentar:

  1. Bra ide det där med citron skalet !! tror jag ska testa jag med!

    SvaraRadera