torsdag 10 februari 2011

11-02-10 - 8


Jag har känt, och känner, mig mer än vanligt stressad, ångestfylld, splittrad och orolig ett tag nu. Flyttandet hit och dit har säkert ett finger med i spelet, och ett gäng andra saker som är ur gängorna och inte precis som vanligt. Sådant som inte rör andra i ryggen, men som min rutinkrävande hjärna inte riktigt kan hantera.
I alla fall har jag börjat se ett mönster i sådana här perioder i mina drömmar. Jag drömmer alltid mycket, komplext och ofta ganska roligt, men när jag är stressad får drömmarna ett återkommande och obehagligt tema.

Jag är alltid på någon form av fest, konsert eller festival - situationer med mycket folk och där alkoholen flödar. Utöver ett stort antal okända människor så finns där oftast ett antal vänner, men det är alltid något som inte stämmer (rätt namn men fel person, rätt person men fel beteende etc.) och jag får ingen riktig kontakt med någon, för alla är upptagna med att festa. Platsen är ett stort hus eller flera olika byggnader och jag irrar runt bland miljoner trappor, konstiga rum och korridorer och vet inte riktigt var jag är eller hur man tar sig därifrån. Ofta är festen urspårad och folk skriker och skränar, ligger utslagna på golvet, rusar omkring och beter sig helt irrationellt, slår sönder saker, och spyr överallt. Ibland är det temat extra tydligt och några gånger har jag vadat genom rum med spya upp till halva smalbenen. Jag är själv dyngfull vissa gånger och kan inte kontrollera min kropp eller vad jag ska säga, och andra gånger ska jag försöka ta hand om någon annan, närstående, som är dyngfull. Och så hela tiden detta planlösa vandrande. Jag vet att jag inte vill vara där jag är, men jag vet inte hur man kommer därifrån och det finns liksom inte ens någon utväg att leta efter, för hela världen består av enbart det där jäkla labyrinthuset.

Ja. När jag ser det så här så är det ju ganska övertydligt: en känsla av att inte ha kontroll över livet, av otillräcklighet, osäkerhet och brist på trygghet och överblick. Lost in chaos, so to speak. Konstigt att sambandet inte klickat förrän nu, då jag haft de här drömmarna i perioder sen minst tio år tillbaka. Men jag tycker det är verkligt spännande och intressant vad man kan få reda på om sig själv genom sina drömmar.
Har ni några drömmar med återkommande tema? Vet ni vad de betyder? Betyder drömmar någonting över huvud taget?

[Ursprunglig text 2010-07-01] 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar