torsdag 28 oktober 2010

10-10-28

Idag lagar jag pumpasoppa. En sån där besvärlig skapelse där allt först ska skalas och tärnas, sen stekas, sen kokas, sen mixas och sen kokas igen. Jag har en stavmixer med en hög, smal bägare som rymmer ynkligt lite, men den bägaren är den enda som det funkar att mixa något i, så jag måste använda den. Alltså måste jag slå över hela soppan i en annan gryta först, sen skopa över lite i taget till mixerbägaren, mixa, och så hälla tillbaka till den första grytan.

Men när jag skulle ta fram soppsleven idag - den står i en bunke tillsammans med alla andra köksredskap - så krokade den fast i pärstampen. Och då kom jag på: Varför inte bara...? Japp, att mixa soppa med pärstampen direkt i kastrullen funkade utmärkt. Sparar tid och massor med disk och ger perfekt mjuk och len men inte helt barnmatsslät konsistens. Stavmixer, släng dig i väggen!

(Kanske heter pärstamp något annat på rikssvenska, men jag känner inte till något annat ord för den. Visst vet ni vilken pryl jag menar?)

Jag hittade en matbild från tidigare i veckan i kameran, så den får också hänga med här. Regnbågsfilé, grönsakspytt och creme fraiche med rosépeppar och timjan blev det då. De sålde regnbåge sjukt billigt på Coop förra veckan, så jag passade på att hamstra lite. Nästan bästa fisken ever.

7 kommentarer:

  1. Potatisstamp.:D
    Det ser himla gott ut, vad duktig du är på mat. Vi har ätit korv med bröd idag, haha. :D

    Sv: Hahahahaha, det vore roligare om det var en hembränningsapparat. ;D

    SvaraRadera
  2. Självklart heter det Pärstamp!
    Soppa är gott. Gjorde tomat soppa jag , med charlotten lök , massor me vitlök och sen har jag nån kryddpasta på burk från Asiat affären som innehåller chili o basilka (grymt stark o smakrik)hade den i ohh vagött de blev!
    ska nog bli inspirerad av din fisk i morgon.. har en i frysen.

    SvaraRadera
  3. Åh, vill gärna ha recept på pumpasoppan, den ser ju otroligt god ut!
    Sedan vi fick en mixer i julklapp har det där med soppor blivit så mycket enklare :)

    SvaraRadera
  4. Den där firren såg allt god ut! Vad du är duktig och lagar mycket som ser både gott och snyggt ut!

    SvaraRadera
  5. @Bella: Receptet är det här, fast med lite ändrade mängder (mer pumpa, mindre sötpotatis), och så serverade jag med stekt bacon. Det blev en liten chock för mina smaklökar med så söt mat, men lite rotfrukter emellanåt tror jag ingen dött av. ;-)

    SvaraRadera
  6. Det HÄR alltså: http://www.tasteline.com/Recept/pumpasoppa_fran_ecuador

    Är nog inte riktigt vaken idag. :-P

    SvaraRadera