måndag 25 oktober 2010

10-10-25 - De är här!

Jag som trodde att det här skulle bli ännu en tråkig, seg, initiativlös måndag när jag steg upp. Min vänsterfot fortsätter trilskas så att jag inte kan göra nästan nånting av allt det jag vill, och jag börjar bli jäkligt less. Inget hade jag att roa mig med. Men så kom posten och räddade mig!
1. Ett nytt nummer av Drömhem & Trädgård med den lockande rubriken "Njut i advent" på en röd, ombonad framsida. Den ska jag sätta tänderna i till teet alldeles strax.
2. Äntligen är de här - mina Vibram FiveFingers KSO Flow Trek! Jag har redan tagit dem på en liten promenad och hunnit använda dem på ett sprintpass på min crosstrainer. Hittills är jag nöjd! Det var ett himla pysslande innan jag lyckades få på mig dem dock. Mina tår är helt värdelösa, har ingen styrsel alls, och särskilt den högra "ringtån" ville bara vika ihop sig till en liten boll när jag skulle trycka in den i sitt fack. (Jag tror att den är lite extra lealös för att min första egna älskade häst trampade ner en brodd i min fot alldeles bakom den en gång och jag har haft en blå knuta där i många år efteråt.) Men till slut var alla tår på plats i alla fall, och skorna satt som en smäck. Det var som att gå på små moln, mjukt och studsigt så där så att man får lust att hoppa jämfota. Förutom att jag hann få skavsår på hälarna av den lilla korta promenaden då, men det får jag av i princip alla nya skor. Bra att man kan justera med remmen bakom hälen; när jag stannat och släppt efter den så mycket det gick så blev det bättre om än inte helt bra.

Och nu har jag inte ens nämnt det bästa än: jag kände knappt av det onda i vänsterfoten alls! Tänk om jag faktiskt kan börja komma ut i skogen snart igen, gå, springa, röra på mig? I sammanhanget känns lite hudskav som en fis rymden. Att bara träna styrka har börjat kännas lite enformigt, för en stor del av träningsupplevelsen för mig brukar ju vara att få se fin natur och andas frisk luft. Ont om det hemma i vardagsrummet. Ny inspiration, tjoho!

Nu ska jag gå och bli lite julinspirerad också.

11 kommentarer:

  1. Underbart! Vilka roliga fossingar du fick, blir ju lite som tassar det där! & advent sen...jag har själv börjat blir sugen på jul men inte vågat dryfta det till nån... Tänk allt obligatoriskt julpyssel man fick i skolan - jag skulle behöva det nu!!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag med. Jag saknar allt roligt pyssel och skapande från skolans tidiga år. Det är ju inte så lätt att ta sig för på egen hand, och så det där första hindret "köpa material" som oftast gör att allt stannar vid en tanke.

    SvaraRadera
  3. Åååh! Vad fina de är! Snygga bilder du fått till :) Du känner också av skav i hälarna alltså? Men du skrev att det blev bättre efter en stund. Jag har försökt att lossa lite på bandet därbak men för mig blev det inte bättre. Jag ska dock testa att tejpa silvertejp på insidan och hoppas att det blir bättre :)

    SvaraRadera
  4. @Dessi: Ja visst är de snygga (jag tycker faktiskt det, på riktigt ;-)). Samtidigt tillräckligt diskreta för att slippa bli totalt utstirrad. Visst, ibland är det bara kul, men andra dagar orkar man inte riktigt med sånt.

    Jo, mina skaver också, men jag har knölar på mina hälar som gör att jag jämt får skav av nya skor, så jag tänkte att det bara berodde på det. Kanske kan man klistra fast såna där hälgrepp i mocka på insidan? Fast då blir det ju ännu tjockare där bak. Hm, får klura på saken litegrann.

    SvaraRadera
  5. Jag fick också paket alldeles nyss: Fågelkalendern 2011 med bilder av Brutus Östling (A3-format). Ingen kan fota fåglar som han!!! Den kommer jag att njuta av hela nästa år :-).
    Har sen en tid funderat på att skaffa Five Fingers. Fick hälsporre i våras och det vill INTE gå över. Kan inte gå några långa sträckor utan att få vansinnigt ont under hälen. Skit! Nä, det är inge kul att ha ont i fötterna :-(. Tänkte att det kanske skulle funka med "barfotaskor" eftersom man inte belastar hälen på samma sätt som med vanliga skor. Vad tror du, du som har testat dem? Hur är storlekarna förresten? Var har du köpt dem? Många frågor, haha, men jag blev så ju rackarns ivrig nu :-)

    SvaraRadera
  6. Vad kul, vilka roliga grejer det finns som jag inte hade en aning om! Men är det inte kallt att springa med dem nu?

    SvaraRadera
  7. @Nilla: Frågor är bara roligt! :-) Jag har köpt dem på northsport.se. Jag har ju haft ont i min ena fot länge också men det känns mycket bättre med fivefingersen på, faktiskt bättre än att gå utan skor alls. Den ger en del stöd runt foten och fjädrar samtidigt väldigt bra, följer med i varje rörelse. Så jag tror att de skulle kunna funka väldigt bra vid hälsporre! Jag har normalt 38 i skor och köpte 38 i de här också, det passade perfekt. Det går ju alltid att skicka tillbaka om de inte visar sig funka, så kostar det bara lite returporto. Hoppas att du hittar en lösning för din fot!
    @Gun: Inte kallare än "vanliga" löparskor, och de är dessutom gjorda just för kallare väder. Fast vill man inte frysa om fötterna alls är det nog dags att gå över till grova vinterkängor nu...

    SvaraRadera
  8. De ser lite läskiga ut de där, men är säkert sköna :)

    SvaraRadera
  9. Åh vad jag vill ha ett par såna! I vår, när jag kommit igång med pengatjänandet, DÅ, då ska det bli :)

    Vilka har du gillat bäst? FiveFingers eller Feelmax? Feelmax är väl också "barfotadojor"?

    SvaraRadera
  10. @Isabelle: Det är svårt att veta, då jag sprungit runt i Feelmaxen hela sommaren men bara använt VFF två gånger än. ;-) Feelmax har iaf mycket tunnare och mjukare sula så att man kommer ännu närmare marken, men de stänger ju å andra sidan in tårna mer än VFFen. Ett par Feelmax med skilda tår kanske vore det ultimata.

    SvaraRadera
  11. Åh va roliga de ser ut, men de ser sköna ut också! Hoppas de funkar.

    Julinspirerad känns fint att få bli nu när november närmar sig med full fart.

    Trevlig helg!

    Anmaja

    SvaraRadera