måndag 11 oktober 2010

10-10-11

Det har blivit väldigt lite skrivet om mat och träning här på nya bloggen. Men det beror inte på att mitt intresse svalnat, tvärtom. Jag tränar fortfarande enligt PBF och äter LCHF med viss modifikation. Men stora delar av mina dagar just nu går åt till att läsa, lära och nörda ner mig riktigt ordentligt i allt som på något sätt rör mat och hälsa - min egen eller hela jordens. Livsmedelsbehandling, tillsatser, djurindustri, samhällets fiende nummer ett (spannmål), ursprungsbefolkningar, forskningsrapporter, makronutrienter, mikronutrienter, lektiner, fytinsyra, fytoöstrogener, ghrelin, leptin, insulin, kortisol, glukagon och tusen andra små och stora ämnen och hur de påverkar vår kropp och ämnesomsättning.

Mitt fokus ligger uppenbarligen på input istället för output, jag får nya aha-upplevelser varje dag, och det kanske allra roligaste är just att det händer så mycket på området. Massor av kloka människor med öppna sinnen som alla tillsammans inser att vi inte har särskilt mycket fakta på området, men nya teorier och uppslag kommer hela tiden, jag kan bidra med egna idéer och min hjärna får verkligen jobba. Jag har lite en känsla av att få vara med om något stort, att skriva historia (eller snarare att få vara med om att se på när historia skrivs). Några favoriter i bloggvärlden:
Mark's Daily Apple (har sagt det förut, men säger det igen)
Whole Health Source
Träningslära
PaleoNu
The Healthy Skeptic

Inne hos Stephan på Whole Health Source finns en lista i högerspalten med länkar till ännu fler finfina sidor. Jag har bara inte hunnit gå igenom allt än, det finns precis hur mycket information som helst. Sen ska vi ju bara inte tala om hur min varukorg på Adlibris ser ut just nu (The Paleo Solution, The Primal Blueprint, Maten och folksjukdomarna för att nämna några), men den beställningen får vänta tills min ekonomi ser lite ljusare ut. Spännande!

4 kommentarer:

  1. Oj, jisses vad ämnen det finns som man inte ens vet om...

    Jamen precis, det gäller att passa på när man har energi och motivation till att göra saker!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att riktigt grotta ner sig i något som intresserar en, just bara för att det är intressant.

    SvaraRadera
  3. Härligt med nörderi! Egna och andras. Tänk bara på tiden FÖRE internet...hur tusan gjorde man då?! Fast det vet jag förstås, den känns bara så otroligt avlägset den tiden.

    SvaraRadera
  4. @Katarina: Haha, ja det undrar jag också! Fast jag minns hur svårt det var att få information och bilda sig en egen uppfattning om saker, när man för det mesta bara hade en eller några få källor (böcker) att tillgå. Och alla småsaker man gick och grubblade på! Tack gode gud för Google. ;-)

    SvaraRadera