torsdag 21 oktober 2010

10-10-21

Jag fick till en urgod middag idag. Crepes (av bara ägg och grädde) fyllda med svamp-, bacon- och paprikastuvning, gratinerade med grevéost på toppen. Förresten använde jag ekologiskt bacon för första gången och det var en liten uppenbarelse - ingen rökarom utan rökt på riktigt, och när jag stekte det doftade det granskog och lägereld. Kanske granveds/granrisrökt rentav? 50% dyrare än vanligt bacon, men med just gris känns det lite extra viktigt med naturliga förhållanden, dels för grisarna själva förstås, men också för den skeva O-3/O-6balansen. Klart värt det.

Jag börjar bli en riktig råvarutaliban.

4 kommentarer:

  1. Åh, va gott det ser ut!
    Adam och jag tänker prova på en ren GI-kost nästa vecka. Några tips till frukost? Det tycker jag är svårast.

    SvaraRadera
  2. Ägg är ju en klassiker, men jag har lite svårt för det. Ibland äter jag kokt ägg med kaviar och creme fraiche. Men oftast blir det pumas (pålägg utan macka), rester från en tidigare lunch eller middag, eller kvarg som jag blandar ut med lite vatten till yoghurtkonsistens, med kokosflingor och bär i. Kvarg är bra när man ska träna då det är proteinrikt. Keso funkar ju också, och avokado är gott, eller andra grönsaker... Den största omställningen är nog att jag inte längre tänker "frukost" som nån speciell mat, utan alla mål är bara "mat" helt enkelt. :-) Hoppas att ni kommer trivas med GI! Tror att det är ett bra koncept.

    SvaraRadera
  3. Gud vad gott det såg ut!

    Ljung är verkligen bästa höstväxten ,jag gillar speciellt Erica, den som är riktigt ordentligt ljungrosa :)

    Förresten, vad betyder ditt bloggnamn?

    SvaraRadera
  4. @Johanna: Kaveldun och vänderot, på ålderdomlig svenska. :-)

    SvaraRadera