fredag 17 september 2010

10-09-17 - 2

Jag sitter och läser.
Här: Sveket
Och här: Därför skulle jag aldrig rösta på Alliansen
Och här: Alliansen kan inte muta mig
Och här: Moderat politiker hoppar av i protest mot behandlingen av sjuka
Och här: Därför lämnar jag Moderaterna (Obs. Inte samma politiker som i länken ovan)
Och här: Utförsäkrad, nollklassad och världens sämsta hemmafru

Och ja, jag bara läser och läser, klickar "Nästa berättelse" inne på Nya Sjukförsäkringen igen och igen. Jag blir bara mer och mer arg, ledsen, upprörd och förtvivlad, men jag kan ändå inte sluta. Det här valet är en fråga om människosyn. Ett hållbart, växande, välmående samhälle kan inte bygga på parollen "sköt dig själv och skit i andra".

Imorgon kan det vara DU som står där, kroniskt skadad efter en bilolycka och måste lägga hela ditt liv i ruiner (bostad, bil, husdjur, kapital, alla former av ägodelar och i förlängningen kanske även partner och barn) för att aldrig någonsin ha hopp om att kunna bygga upp det igen. Aldrig. Du är körd.

Välkommen till ett blått Sverige.

7 kommentarer:

  1. Man blir ju fan kallsvettig när man läser det där.
    Helt sjukt hur fan dom kan göra sådär

    SvaraRadera
  2. Så är det. Kronisk sjukdom finns inte, enligt Alliansen. Och skulle man ha den dåliga smaken att vara sjuk hela livet, ja då är man fråntagen all rätt att äga något, nånsin, för med jämna mellanrum hamnar man hos socialen (och har man inte jobbat tillräckligt länge tidigare så att man har en sjukpenningggrundande inkomst hos FK, ja då är man hänvisad till socialen för resten av livet, utan återvändo). Minska utanförskapet, halleluja!

    SvaraRadera
  3. Tror dom har svårt att fatta..Hur kan man säga att man inte kan vara kroniker ? Vet själv hur det är, har röntgen bilder , fattas bitar av skelettet 4 operationer..Men nää finns nån som tror att det "kan ju bli bra"Ursäkta språket men - dumma jä*lar !Man blir ruskigt illa berörd .

    SvaraRadera
  4. @c..: Jag tror tyvärr inte folk överlag har insett att det verkligen ser ut så här, att det inte bara är enskilda fall som kommer upp i media för att "något har gått fel men såklart kommer att rättas till". Det är inga misstag utan det är precis så systemet är avsett att funka, men ändå tror jag att de flesta tror att det finns någon annan, magisk utväg för de själva om de hamnade i den situationen. "Det händer inte mig".

    SvaraRadera
  5. Nej nu måste vi se till att vi får en ny regering från i morgon!
    Ett rödgrönt - inte blått - Sverige!
    Ja så tycker ju jag...
    Anmaja

    SvaraRadera
  6. Håller med! Väldigt mycket!

    Sv: Du har så rätt! Fast en liten ros någon gång skulle ju uppskattas. :D

    SvaraRadera